2011-09-01

Förlossningsberättelse m. Gösta

Under kvällen 20110817: Börjar känna vad jag tror är förvärkar vid 22-23 tiden medans vi kollar på film, mest som sammandragningar och inte så frekventa. Skämtar med fredrik om att tänk om de inte skulle gå över när jag börjar röra på mig, ingen av oss tror längre att de faktiskt kommer komma igång av sig själv då vi är på BF+8 å redan har gått längre än med nån av tjejerna.

Vid 23:30: Dags att gå och sova och när jag springer runt å gör alla kvällsbestyr så märker jag att istället för att gå över så blir värkarna lite kraftigare och lite mer frekventa än när jag satt still. Börjar fundera lite och säger de till Fredrik, jag går upp för att försöka sova men kan inte annat än å klocka värkar å fundera på om de kan vara på gång på riktigt denna gång. Går ner igen och tar en varm dusch, några alvedon och hoppas på att det INTE kommer gå över. Kommer några värkar där i duschen men de är varken kraftiga eller särskilt många så är fortfarande helt osäker.

Fredrik går upp och lägger sig: vid 00 för att försöka sova lite ifall de faktiskt skulle vara på riktigt, jag sitter nere å vilar i soffan och klockar värkar till 01:05 då de fortfarande är kvar och är med ca 5-6 minuter emellan och ca 50sek lång. Väcker Fredrik men är rädd för att de ska gå över och att ringa in barnvakt i onödan IGEN.

01:20: vi kommer fram till att vi måste nog åka in, om inte annat så för en sovdos så jag ringer förlossningen först, vi är välkomna in och de har plats för oss. Då ringer Fredrik efter barnvakten farfar och Doulan Elin :-)

01:53: Har vi kommit en liten bit påväg mot Gävle, har även lyckats knåpa ihop ett sms mellan värkarna som jag skickar till mamma och pappa och ett par kompisar att "nu är vi påväg med ca 5min mellan värkarna", vi ljög dock för det var 3min mellan värkarna men ville itne skrämma upp nån för värkarna var varken kraftiga eller lång än så länge.

02:39: Kommer in till förlossningen med 3 minuter mellan värkarna men de är endast 40sek långa så de är inte helt etablerade ännu. Får lägga mig med CTG kurva 45min


ca: 03:30: Öppen 4cm och tappen utplånad.

03:47: Har fått flytta in i förlossningssalen, bytt om och fått lustgas och gåbord. Efter detta så står jag vid gåbordet och gungar, andas lustgas och blir matad med nyponsoppa. Vid ett tillfälle tror jag att jag kissar på mig lite lite grann men säger inget för jag tycker det låter töntigt :-D men sen blir det jätteintensivt så det var tydligen lite vatten som gick har jag kommit på i efterhand. jag står och bankar gåbordet in i sängen vid toppen av värkarna för att avreagera mig på något.


04:25: Ber om EDA, men tycker själv att jag ju inte hållit på så länge så tror inte jag ska få nån, de kollar hur mycket öppen jag är och är då öppen 8cm så kommer inte hinna få EDA, BM blir förvånad då hon tycker det låter som jag vill trycka på så hon känner igen och då är jag öppen 9cm och sen fullt öppen inom nån sekund.

04:31: "jag kissar på mig" säger jag men möts mest av skratt för det var vattnet som gick :-D BM kastar sig på klockan för att få in uskan

04:32: Gösta glider ut medans jag andas lustgas och BM kastar sig tillbaka från sidan å tar emot honom så hon står på sidan av min mage och hänger över mitt lår och jag tror att uskan i stort sett kommer in genom dörren samtidigt som Gösta är påväg ut.


Han inte ens med att krysta utan kroppen skötte i stort sett allt själv, hur häftig upplevelse som hellst när man får känna att kroppen gör precis som den är tänkt att göra och man bara glider med och försöker fånga värkarna trots att det var väldigt intensivt sista 45minuterna.


Enligt förlossningsjournalen så hade jag inte ens etablerade värkar förän vid ca 03:45, så det var efter att de kollade hur öppen jag var som det gick från 4cm till att han var ute på 45 minuter, endast den delen var riktig aktiv förlossning, det andra som tuggat å tuggat å tuggat i ca en vecka har ju tagit bort tappen så därför gick det fort när det väl fick sätta igång.

Han skrek massor där på förlossningen och började amma nästan direkt. Moderkakan kom efter bara 6minuter och allt var verkligen jättebra med oss båda två! 9-10-10 i apgar poäng fick han och han kom ut med s.k. "Segerhuva" alltså att han hade fosterhinnorna runt sig när han kom ut.


Det var en lite förvirrad beskrivning av förlossningen, det gick ju i ett kör på slutet så då har jagi nte riktigt koll själv på tider och vad som hände utan har fått ta hjälp av förlossningsjournalen och fotona för att få en ordning på det :-D

korten har Elin tagit.

//H

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...