2012-12-18

Lucka 18

I SWEs blogg har vi en julkalender där det varje dag är ett recept på nått juligt och ett scrappat alster som hör till. Idag var det min dag att öppna luckan och mitt recept var på Tjeckisk Potatissallad som hör till våra traditioner här hemma. Lite blandat blir det i traditionerna när man har föräldrar från två olika länder även om jag är uppvuxen i sverige och mestadels firat med min "svenska pappa". Men även pappa har tagit fasta på några få saker från tjeckien som för oss är endel av våra traditioner.

"Blandade traditioner"


En tradition i Tjeckien är att ställa ett fönster lite på glänt en natt så att jesus kan komma in med julklapparna, kanske är lite svårare att ta med den traditionen här då det ibland kan krypa ner mot -30grader :-D och att ha en levande karp i badkaret har vi inte heller varit så sugna på :-D men här kommer ett recept på en GOD potatissallad!

Tjeckisk potatissallad:
8-10 potatisar
5-7 ägg
1 Gul lök
En näve inlagd gurka
Överbliven Julskinka eller falukorv ca 8cm
Salt
Svartpeppar
Majonnäs (ca 1/2 burk)

Koka potatis och ägg och låt svalna. 
Hacka löken och gurkan i småbitar. 
skär skinkan/korve, potatisen och äggen i tärningar på ca 1*1cm
Blanda ihop allt i en bunke, salta och peppra
Tillsätt majonnäsen lite i taget tills den bundit ihop salladen, smaka gärna eftersom så det inte blir för mycket majonnäs!


//H

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!

Jag är själv från Tjeckien och det recept jag lärt mig från min gammelmormor är; att koka potatis och morötter med skal på (undvika för att de ska bli vattniga), koka ägg.
Sedan tärna potatisen, smått hacka ägg och morötter och finhackad cornichon (små inlagda gurkor), liten klick senap och sedan Majonäs, salt och peppar. Godaste jag har provat faktiskt. Finns så många olika varianter på denna sallad

Anonym sa...

Hejsan!

Jag är själv från Tjeckien och det recept jag lärt mig från min gammelmormor är; att koka potatis och morötter med skal på (undvika för att de ska bli vattniga), koka ägg.
Sedan tärna potatisen, smått hacka ägg och morötter och finhackad cornichon (små inlagda gurkor), liten klick senap och sedan Majonäs, salt och peppar. Godaste jag har provat faktiskt. Finns så många olika varianter på denna sallad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...