2010-04-21

Lite tyst

hej, vet att jag inte är lika frekvent med mitt bloggande längre men jag har mycket fokus på annat :-) vi mår bra iaf förutom prickiga edit då :-p

Jag har antagit en utmaning inne på Denna blogg åxå där jag är med å peppar och peppas, alla med lite olika mål om bl.a. viktminskning, fastare kropp, springa nått lopp eller liknande, träning och dyl står i fokus och jag är helpeppad, har precis lagt upp berättelsen om första halvan av min "Viktresa" där i bloggen nu och nu tänkte jag faktiskt vara så modig så jag lägger upp min historia här åxå, har skämts så mycket för min "startvikt" tidigare men nu när jag verkligen kan skryta lite med vad jag åstadkommit så vågar jag lägga ut det här åxå:


Min resa.

Okej man ska väl vara brutalt ärlig mot sig själv, efter mina två graviditeter så vägde jag i oktober 2009 97,7kg och hade ett BMI på 31! Jag fick se kort på mig själv och mådde dåligt över vad jag såg så jag började gå långpromenader ett par gånger i veckan och sakta så tappade jag 3kg fram till jul. Men det behövdes mer för att tappa allt extra bagage som jag släpade runt på.

10 Januari 2010, för 3 månader sen alltså, så bestämde jag och min sambo oss för att det fick vara nog, jag gick med i viktväktarna online, köpte en kokbok från dem och la upp en plan. Det är otroligt motiverande när man har sin sambo med på resan också och även han har gått ner massor.

*Ingen alkohol på vardagar (låter som vi var alkolister men ibland så kunde det bli en öl eller ett glas vin på en vardagkväll å allt sånt rök bort)
*Inget socker i kaffet
*En onyttig dag i veckan då vi fick äta en pizza eller dyl.
*Ingen hämtmat alls övriga dagar
*Ingen läsk alls
*Dricka vatten till alla måltider
*Mera frukt och grönt
*Laga viktväktar mat 2-4 gånger per vecka och då även få rester till luncher
*Mera promenader
*Inge godis eller annat onyttigt
*och i övrigt äta efter viktväktarnas "normer"

Genom att använda oss av viktväktarnas sida så lärde vi oss mycket om att lyssna till våra hungersignaler, minska ner på portioner, ibland så äter man ju nått som är sååå grymt gott så man vill ta en liiiten portion till fastän man egentligen är mätt. Inget mera sånt helt enkelt. Man ska se till att dricka mycket vatten, 1,5-2L om dagen och försöka äta lite frukt och grönt som mellanmål så man inte blir vrålhungrig till middagen å vräker i sig då. Helt enkelt sunt förnuft.

Jag köpte även en begagnad crosstrainer för 500kr på blocket som jag har använt när vädret var alldeles för dåligt, jag går om det regnar lite eller om det är lite kallt men om det är -25 å snöstorm då blev det crosstrainern :-) så just nu används den nästan ingenting alls för nu vill man ju ut i det härliga vårvädret.

Mina första 3 månader efter våra nya regler tappade jag 15kg och vi är inte sådär grymt strikta utan nån gång har vi väl lyxat oss med en liten bit choklad men det får inte bli för ofta helt enkelt. Nu väger jag under 80 å ska ner till 75kg först å främst å sen står siktet på en slutvikt på 70kg :-) Nu är jag ofta ute å går nästan varje dag och i minst 60 minuter, jag har fått otroligt mycket bättre kondition och ska nu unna mig ett par nya fina gympadojjor!

14 maj är det ju bröllop för Mari åxå å då vill jag ha en snygg klänning som jag ser smal ut i :-D

///H

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...