2008-06-23

Vecka 10


Ja nu är jag i vecka 10 (9+1) och såhär skriver FL:

Vecka 10 - 22 jun - 28 jun 2008

Kroppen:
 Nu är det vanligt med första besöket på mödravårdscentralen (MVC). Barnmorskan kommer vara ert stöd genom hela graviditeten, ni kommer få berätta lite om er själva; vad ni har för förväntningar, önskemål, eller farhågor. Allmänna saker diskuteras och sådant som kan ha betydelse för graviditeten, t.ex eventuella mediciner, sjukdomar eller hur det har varit under tidigare graviditeter och förlossningar. Det är viktigt att mötet med barnmorskan känns bra, annars har man rätt att byta till en annan som man trivs med.
Vid inskrivningen tar man ett blodprov i armen som används för att kunna bestämma blodgrupp, * Rhesus-faktorn (Rh), röda hund, syfilis, HIV och Klamydia. Det tas rutinmässigt så det spelar ingen roll om man nyligen har tagit provet.
Rh-bestämning: 15% av alla människor saknar Rhesus-faktorn och kallas därmed Resus-negativa. Om kvinnan är Rh-negativ och mannen Rh-positiv kan barnet bli Rh-positivt vilket kan leda till att kvinnan bildar antikroppar mot Rh-faktorn till nästa graviditet. Nästa barn kan då drabbas av gulsot, efter förlossningen ger man därför kvinnan en spruta med anti-D, ett äggviteämne som skyddar barnet vid en ny graviditet.

Fostret: Nu är embryoperioden är över. Moderkakan gör sig redo att ta över näringstillförseln. Det tar dock ett par veckor för moderkakan att mogna innan den kan överta gulkroppens funktion. Fingrar och tår är helt åtskilda och smaklökarna börjar bildas. Nu kan man skymta början till alla 20 mjölktänderna. Äggstockarna eller testiklarna är utvecklade. Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern. Den lilla svansen har försvunnit och huvudet får alltmer mänskliga drag. Fostret har ett ansikte med spädbarns-profil. Hög rundad panna, liten uppnäsa och en mer markerad haka.


Det händer inte så mycket den här veckan, å jag kommer ju inte fota magbild varje vecka redan så här tidigt, även om magen redan putar myyyycket mer än förra graviditeten ;-)

Illamåendet är tillbaka, slapp det under sjukdomen förra veckan men nu mår jag lika illa igen, var verkligen tvungen å TVINGA i mig lunch idag för jag var såå hungrig men hade kväljningar med varenda tugga.

Å så har jag blivit suuugen på en grej å det är SAMMA sak som förra graviditeten :-O jordnötter!!! Är jätesugen på jordnötter hela tiden, men man kan ju få sug efter värre grejer som murbruk, öl, lukta på bensin eller andra mer eller mindre skadliga saker. När jag var gravid med Matidla så var jordnötter med mjölk det jag hade med mig när vi var på fest :-D eller om jag i övrigt lyxade till det lite ;-) får se om även mjölken kommer intågande denna gången men än så länge så är det bara jordnötterna.

Ni kan ju få se en bild på mitt + istället för er som inte sett det:



Där ser ni att det var svagt :-) men jag fick det ju bekräftat på MVC.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...