2008-12-16

3D-lack

har ju lovat en liten beskrivning om att 3D-lacka å vad det är. Eller iaf så här lackar JAG självklart så får man ju prova sig fram och man kan ju göra lite olika :-)

3D-lacka:

  • Det finns många olika sorter 3D-lack, jag har provat ett par stycken och de fungerar i stort sett lika, det jag tycker är viktigast är att flaskan har en pip så det är lättapplicerat:



  • Jag brukar ofta lacka rubriken på mina Los om jag har använt mig av vanliga stickers eller utstansat t.ex. allt sånt som är lite platt J en annan grej som blir lite roligare när man 3D-lackar är dymoremsor. Gör man egna kort så är det häftigt att 3D-lacka vissa detaljer på sina stämplade motiv.


  • I 99 fall av 100 så lackar jag som det sista jag gör när LO:n är helt färdig. Då kan man lacka å sen lägga den åt sidan att torka så länge den behöver. Jag lackar alltså när rubrik eller vad det är redan sitter fast på layouten, lackar man på pappersbokstäver som ligger lösa så krullar de ihop sig och när man försöker räta ut dem så spricker lacken. Är det chipboard man ska lacka på så går det bra vilket som då chipboarden inte krullar ihop sig så lätt.

  • Vänd flaskan upp och ned å se hur lacken rinner ner i pipen, på helt nya flaskor så är det ju helt fullt så då syns de ju itne lika lätt men om man börjar klämma fram för snabbt så kan det komma med luftbubblor i lacken så se till så den runnit ner i pipen å sen kan man även trycka ut en första liten plupp på ett spillpapper så man ser att man har flöde fram och inga luftbubblor.

  • Nu är det "bara" att lacka, håll pipen lite lutande mot det du ska lacka och kläm försiktigt på flaskan, man får prova sig fram så man får inte rätt teknik, man kan behöva klämma hårdare på flaskan efter ett tag men gör itne det på engång för då kan de komma ut en stor klick.



  • Jag täcker hela bokstäverna med lack och om det är stora breda bokstäver så brukar jag lägga en linje längst kanterna först å sen fylla på i mitten.

  • När man täckt det man vill med 3D-lack så är det bäst att lägga undan den på en hylla så den får torka ifred utan små klåfingriga händer som ska vara där och pilla (mina egna är värre än dotterns då ajg vill se om det torkat) Låt det torka ordentligt för pillar man på det när det "ser ganska tort ut" då blir det förstört och man blir tokig på sig själv.

  • Såhär ser en dymoremsa ut med 3D-lack på, lacken ser ltie vit/blå ut innan den torkat men även när den börjat se genomskinlig ut kan den fortfarande vara mjuk och "förstörbar"




*  Resultatet blir en genomskinlig yta på det lackade som gör att det både blir lite bulligt och med denna 3D-lack som jag anvädner så blri det ju dessutom lite glansigt som när man löackar med vanlgi lack. Det finns även lacker som är mer frostade.



Å layouten på bilden? den gjorde jag till min SWE ansökan å den kan ni få se en annan dag ;-)


///Fnyz

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...