2008-12-22

Vecka 36

Idag är det exakt 1 månad kvar till BF och endast 2 dagar kvar till julafton :-) Tyvärr så mår jag som en överkörd älg idag då jag blivit väckt av förvärkar hela natten, hela kvällen igår och hela natten har det molat på med ca 7-10 min mellanrum. Det har gått över nu men hela magen är öm som att den har träningsvärk.

Har varit in till min BM idag, hade jag inte haft en tid så hade jag ringt å kollat om jag kunnat komma. Hon ville ta ett urinprov för å se så det inte är nån infektion (uvi eller nått annat) som retar fram alla sammandragningar å förvärkar. Men den odlingen kommer jag väl få svar på om typ 3 veckor nu nrä det är röda dagar å klämdagar å så.

Iaf så såg att "rutinprover" bra ut och bebisen mår bra så det känns ju lugnande.

Elin knäppte ett par kortpå mig igår å även några där tildan var med men de var ju årets mörkaste dag :-) så de var inte lätt att lyckas med skärpan :-) men nått bra iaf och så knäppte jag några ute i solen själv med stativet åxå.








Vecka 36 - 19 dec - 25 dec 2008

Kroppen
: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.
Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Hur som helst är det bra att ta reda på hur förlossningsskedet går till och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.

Barnet: Nu väger barnet mellan 2000-2500 gram och längden är ungefär 45 cm. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man t.ex puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.

Egna anteckningar
 2008-12-19: nu har magen börjat sjunka liite, märkte det jätteväl igår för helt plötsligt så VRÄKTE jag i mig mat igen  

2008-12-21: Bebis fortsätter å spraka å dona, bara mysigt fortfarande. Märks mer å mer att magen sjunker, jag får inte lika svårt att andas när jag lutar mig frammåt, kan sitta å knyta skorna m.m. plus att jag fortsätter å äta som en häst Något jag trodde skulle ske nu när magen sjönk var att jag trodde jag skulle bli mera kissnödig men fortfarande inge nattkissningar eller så.


2008-12-22: BM-besök 09:30.

Efter en natt med superdålig sömn pga regelbundna förvärkar HELA natten, så var det skönt att komma till BM. hon ville ha ett urinprov av mig för å kolla så det inte är nån infektion (tex. uvi) som retar fram alla dessa förvärkar.

I övrigt såg allt bra ut:

Blodtryck: 109/69
Hjärtljud: 126s/m
p-(socker): 6,1
SF-mått: 34cm
Vikt: +10kg

Bebis låg fortfarande fixerad, idag tog hon i när hon kände för å verkligen känna efter så hon tröck in händerna å ruskade så hela britsen ruskade men den var helt fixerad. Hon tyckte den låg i vidöppet läge fortfande men kanske liiite vriden så att hon kunde hitta ryggen långt in på vänster sida men jag är osäker för det sparkar ju snarare mer på den sidan. Plus att jag tror hon sa de för å lugna mig inför förlossningen. Dessutom så hittade hon inga hjärtljud på vä. sida trots att de brukar vara lättast att hitta vid ryggen utan hon fick gå mer mittpå magen så hittade hon lite "suddiga" hjärtljud och denna bebis fortsätter å sjunka med hjärtljudena, 150 , 146, 144, 136 å nu 126, konstant nedåtgående kurva oavsett rörelse eller vila så den är inte lättgissad.


nu ska jag äta lunch, vi har oxfilé och hackelbackspotatis matlådor idag :-) lyxig måndagslunch :-D

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...