2008-12-29

Vecka 37

Jaaa, nu har jag hunnit in i vecka 37 åxå, och i och med de så har jag kommit in i den 9:onde månaden, de sista 4 veckorna. Har hunnit med ca halva vecka 37 och även fått ett par magbidler fotade. Blev stativ och fjärrutlösare som fick hjälpa mig denna gången :-) Ville passa på när jag hade lånat Elins tunika.







Min graviditet - BF Tors 22 jan 2009 Uträkning utgår från dagens datum: Mån 29 dec 2008.
Du är på dag 256 av 280. (91,4%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 3 fulla dagar (v36+3).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 22 jan 2009
Du har 24 dagar kvar till förlossning.


Vecka 37 - 26 dec - 1 jan 2009
Kroppen:
Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet:
Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan nu variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis mellan 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

Egna anteckningar/bild:
 2008-12-26: såå nu är sista månaden påbörjad Har varit riktigt lugnt å skönt i magen nu över jul, det sparkar och buffar ofta men inga SD eller förvärkar på flera dagar i stort sett. Mår riktigt bra fortfarande även om jag kan känna mig lite stel ibland på natten och känna av fogen fram när jag ska vända på mig.

Bara för att jag skrev att jag inte haft ont på flera dagar så har jag självklart ont bakåt ryggen idag. Men jag har fått mera svar på vad de är och kan vara m.m. det är så att när bebisar ligger i vidöppetläge som min gör så ligger de ju "rygg mot rygg" med mig å detta kan innebära ett ökat tryck mot min ryggrad och musklerna därrunt. Detta har inte min BM sagt ett dugg om å ingen annan heller men en annan tjej som hade bebis i vidöppetläge hade åkt in för ryggont/molvärk i ryggen och de konstaterade det på engång.

2008-12-29: ett par dagar av SD å förvärkar å ilningar och allt annat sånt, börjar vänja mig vid en ständigt stenhård mage och molvärk i ryggen nu. Känns ibland som att bäsen försöker vrida på sig så den har ryggen åt vänster men jag vet inte. Iaf så sparkar den foten som ligger åt höger mest nu. den sticker ut som en hård vass pil ibland. Igår skaffade vi ett babyskydd åxå, perfekt å få de ordnat äntligen Vi har ju kvar tildans åxå ifall de skulle bli kris innan vi har babyskyddet hemma så får vi väl ta hem bäsen i den då


Så ser det ut just nu i kullerbyttans värld :-) eller I kullerbyttans värld är det nog ganska varmt, mörkt och blött ;-)



////♥♥♥

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...