2008-10-27

Vecka 28


Besök hos barnmorskan på MVC visade på:

Hb: 118
Sf (magmått): 27cm
Blodtryck: 117/70
P-: 6,2
Hjärtljud: 146

Vikt: +5,5kg

Så magmåttet låg strax över medel trots att som jag skrev i tidigare inlägg min barnmorska mäter lite mindre än min förra. Det märktes tydligt för de kändes som att hon abra la måttbandet utanpå magen lite lätt denna gång men förra bm grävde ner i magen så de var lite obehagligt tom.

Allt såg bra ut, har varit superdålig med järntabletterna sen sist eftersom jag då låg på 131 så tyckte jag inte att de verkade vara sånt jättemåste med å ta varje dag så det syns ju på blodvärdet (Hb) åxå.



Blir bara en magbild i detta inlägg då jag redan visat mängder av magbidler från vecka 28 och jag vet dessutom att helena nu skickat resten av magbidlerna till mig så om vi har tur så kommer deredan imorgon med posten och då kan ni få se mera imorgon :-)


Vecka 28 - 24 okt - 30 okt 2008
Kroppen: Framöver blir besöken hos MVC allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Blodsocker: Vid förhöjda sockervärden görs ofta ett belastningsprov för att testa glukostoleransen. När man är gravid kan man få en lindrig form av graviditetsdiabetes som i regel brukar gå bort efter förlossningen.
Blodtryck: Blodtrycket sjunker normalt lite i mitten av graviditen. Exempel: Från att ha haft en vilopuls på 75 vid inskrivningen kan den sjunka till 70 i mitten. De tre sista månaderna ökar ofta pulsen igen och kan då kan den gå upp 80. Om blodtrycket stiger mycket får man ofta gå på tätare kontroller på MVC eftersom det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning "preeklampsi". Det kan ge sig till känna som huvudvärk, trötthet och dålig fostertillväxt samt för tidig födsel.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 cm och fötterna mäter 5 cm. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet anses livsdugligt vid denna tidpunkt och om det skulle födas måste man registrera barnet enligt lagen. Som tur är har barnet nu mycket goda chanser att klara sig utanför livmodern, med hjälp av bland annat värme från en kuvös.

Egna anteckningar/bild:
 2008-10-25: mindre än 90 dagar kvar till BF  idag hade vi en stor fotodag med magarna jag, elin och åsa. Helena från huddik var här och fotade oss både en och en och alla tre tillsammans. Kullerbyttan far runt och sparkas men hittills är det helt uteslutande mysigt med sparkarna  igår mådde jag så himlans bra så jag passade på å skura å städa toaletten och duschen nere verkligen så grundligt man kan plus att jag senare även tog köket inkl. ugnen. Så då fick jag ischias på kvällen men de var de värt  är så härligt när boar-tagen kommer å man gör nått som man blir nöjd med. Har även hämtat ett skötbord som vi ska sätta upp på toan uppe eftersom det andra är i matildas rum å sitter ihop med hennes byrå så ville vi ha ett sånt nedfällbart inne på toan denna gången. Fick tag på ett begagnat genom elins kompis för 700kr. Så nu ska jag "bara" måla om den lilla byrån så den blir vit å passar bättre inne i våran ljuuuslila/vita toalett 

+5,5kg (nästan)


Som ni kan läsa på informationen här ovan om barnet så känns det väldigt bra nu att jag börjar komma längre å längre in i de veckor då det blir säkrare och säkrare för barnet, att om nått går fel så har barnet stora chanser att överleva iaf. Fast de är ju itne bra ändå men OM om om de skulel bli nått så känns det så bra. Å vad jag svamlar, är lite knasig idag tror jag ;-)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...