2009-02-23

Förlossningsberättelse - Edit ♥

På kvällen den 28 januari 2009 gick en ny slempropp sen vid 23:30 började jag fundera över att molvärken tagit en annan form. Nämnde detta för fredrik som avfärdade det med tanke på alla mina förvärkar, även jag avfärdade det hela så vi gick och la oss.

Vid 00:30 tyckte jag att det var värkar å gick upp för å se om de avtog när jag rörde mig så som förvärkarna gjort. De kom snarare tätare då så jag testade att klocka istället och det visade sig att de var 4 min emellan på engång. vid 02:00 gick jag upp å väckte sambon å sa att jag trodde de kunde va på gång på riktigt men jag känner mig som "pojken som skrek varg" efter alla dessa förvärkar så jag litade inte ens på mig själv. men då det gjorde ont som sjutton och var bara 4 min mellan så måste vi ju in om så bara för sovdos tänkte jag.

ca 02:30 ringde vi barnvakterna och förlossningen. När jag pratade med förlossningen frågade barnmorskan om de skulle skicka en ambulans :-O hon tyckte att jag hade väldigt tätt mellan värkarna med tanke på att vi har 10 mil till förlossningen och jag är omföderska. Jag täntke mest på hur segstartad min kropp varit vid Matildas förlossning så jag tyckte at en ambulans var väldigt onödigt. Istället tog vi det lugnt och sambon åt lite mackor. Sen åkte vi neråt med ca 3-4 minuter mellan värkarna.

vid 03:33 kom vi in på förlossningen, direkt inlotsad till förlossningssal, trodde fortfarande att vi skulle bli hemskickade men barnmorskan sa att detta barn kommer innan skiftbytet klocka 07 med tanke på att klockan då var 04 å min förra förlossning tog 55 timmar så trodde jag inte på henne. Jag fick läggam ig med en CTG-kurva som mäter värkar och bebisens hjärtljud. (allt såg bra ut)

Efter CTG:n kollade de hur öppen jag var, då var klockan 04:25, endast 3cm öppen men tappen var utplånad. 3cm hade jag varit öppen i nästan 1 månad så då kändes det som att vi hade en ny 55-timmars förlossning framför oss. Fick även bästisen lustgasen :-)

nu ville jag upp å röra mig för att få igång det hela å slippa en lång förlossning, fick prova att sitta på pilatesboll och gunga ltie fram å tillbaka, jätteskönt och sambon kom bra åt att massera å vi fick lite fika m.m. men efter bara en liten stund blev det riktigt kraftiga värkar så de blev riktigt jobbigt så jag vart tvungen att ställa mig framåtlutad mot sängen för å klara att ta värkarna bra. klockan är då 05:00 och barnmorskan säger att hon ska komma om ca 10 min så ska vi kolla om jag öppnat mig nått mer.

 
Fredrik satt på sängen och jag satt på bollen mellan hans knän, Sen foto på mig ståendes framåtlutad mot sängen, ser inte ut å va så fasligt :-D


 vid 05:21 Kollade hon hur mycket öppen jag var och det var 5cm, så lite hade hänt iaf, hon satte då en skalpelektrod för att mäta bebisens hjärtljud och sen tog hon hål på hinnorna, å då kände jag det varma vattnet forsa mellan benen, fick aldrig känna den känslan med Matilda så det var tufft :-D Efter detta kollade hon igen och jag var nu vid halv sex öppen 6cm.

Å nu tog det fart av bara sjutton! huvudet trängde ner supersnabbt och jag öppnade mig lika snabbt. Det blev som en ändå jättestark värk med ännu starkare toppar i, jag låg på sidan i sängen och tog mig inte upp nå mer hade så fruktansvärt ont, så vid 06:00 ber jag om ryggbedövningen (EDA) . Men narkosläkaren kan inte komma, och de vet inte hur länge de kan dröja innan han kan komma öht.

06:23 har de antecknat att jag började få krystvärkar, jag själv minns att jag började låta som en brölande älgko inne i lustgas masken och att undersköterskan sa "de där ljuden tycker vi om" Nån gång här kollar även barnmorskan omjajg är fullt öppen eftersom ajg har krystvärkar så ville hon kolla om det var färdigt för krystning men det v ar en liten kant kvar så den masserade hon bort medans jag hade värk.

Vid 06:30 vände de upp mig i gynställning och äntligen skulle jag få krysta, fick order att krysta när jag hade värk men probelmet var att jag hade som en enda jääääättelång värk så jag krystade två gånger på en värk som en galning så pang var hon ute.

06:32 var hon ute med 9, 10, 10 i apgar poäng. Så fort fort fort gick de verkligen på slutet.

Här sitter hon fortfarande fast med navelsträngen, pga att hon hade kort navelsträng så kom hon inte upp längre än sådär, så jag fick vänta med att verkligen kolla på henne :-) : Sånt härligt familjefoto :-)

Äntligen avnavlad så jag får ta upp henne till mig, helt underbart, jag ville bara få upp henne till mig å se vem det var som hade bott där i min mage :-)


Var helt underbart att få upp henne på magen, att få känna den lyckan och att få må så oförskämt bra efter en förlossning! Det blev 4 stygn men även att sy gick mycket bättre denna gången.


////H♥

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...