2008-11-20

Gammelmormor

Tänkte visa ett kort som mamma letat fram och scannat in åt mig :-D det är min mammas mormor och jag när jag var ca 2,5år alltså samma ålder som matilda är i nu och om jag var 2,5 så var det alltså 1986 och då var gammelmormor 66år inte speciellt gammal för att vara en gammelmormor men samma sak är det nu för min mormor, när hon fick sitt första barnbarnsbarn så var hon bara 61.

Har ofta fått berättat historier från när detta kort togs, det var på min mosters första bröllop när hon gifte sig med Pepa en favorit bland alla tjeckiska släktingar som alltid lekte med oss och var rolig :-)

Några av historierna som mamma alltid berättar om är att alla ville ha mig i sitt knä på bröllopet och att gammelmormor å gammelmorfar var de två som mest "bråkade" om vart jag skulle sitta :-) å sen så hade jag på mig ett par små små lackskor som mamma fick visa upp för de tyska tullgubbarna för att de skulle släppa förbi oss :-D de hade aldrig sett nå så söta skor :-D

JAG minns TVÅ saker från detta bröllop och dessa två saker har Mamma ALDRIG fått glömma för de påminner jag henne om då och då, för de första så hade jag en fruktansvärd skoskav av de där småsmå skorna :-D men det som är det största minnet är dockorna på bilarna, en tradition där bruden kom i en bil med en bruddocka längst fram p åbilen och brudgummen kom med en brudgumsdocka längst fram och sen sattes båda dockorna på bilen de åkte därifrån i. Detta är något som jag tvingat min mor att lova att hon ska ordna åt mig när jag en dag gifter mig :-D så det kommer hon aldrig få glömma ;-)


Min gammelmormor finns inte längre men jag kommer aldrig glömma hennes lukt och alla minnen från våra somrar i tjeckien när vi gick bort till hennes stuga där hon bodde. Hon bodde i ett litet hus med jordgolv och eldade i en vedspis för att hålla värmen i de två rummen (kök och sovrum) Hon hade en liten "lada" där hon ahde några kaniner, lite höns och en massa spännande saker för små barn att utforska.


Jag har svårt att hålla vissa minnen isär ibland och ibland så har ajg svårt å veta vad de är jag egentlgien minns eftersom det kan vara så att minnena är från när ajg var mellan 2 och 5 år gammal så mamma får rätta mig ibland :-D Å för er som itne visste, JA jag härstammar från tjeckien, min mamma är heltjeck ;-) men NEJ jag kan itne prata flytande tjeckiska bara göra mig förstådd med mormor :-D
Gammelmormor Anezka och jag:


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...