2008-11-17

Vecka 31


Ja, så är det vecka 31 (30+3) och idag var jag till min barnmorska för koll å nu bokade vi in de TRE kommande träffarna för att vara säker på att hitta bra tider runt jul och nu ska det först gå 3 veckor till nästa träff men sen är de bara 2 veckor mellan träffarna. Idag var Fredrik med åxå å fick lyssna på kullerbyttans hjärtljud för första gången :-)

BM kände åxå efter hur Lilla K ligger i magen för jag ville veta ifall jag trodde rätt å de gjorde jag, de var rumpan som buffar mig i magsäcken, fötterna som sparkar ut åt vänster och huvudet som trycker till där nere ibland men inte de minsta nersjunket än så länge.

Lite foton från min och Elins fotodag som vi hade idag:














Vecka 31 - 14 nov - 20 nov 2008
Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av t.ex stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som t.ex att gå i trappor och bära tunga saker.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan 8 cm i diameter och fötterna knappt 6 cm. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Egna anteckningar:
2008-11-15: Nu har jag varit superduktig med järntabletterna sen förra bm-besöket, har inte missat en endast dag och vissa dagar har jag tagit två. Foglossningen fram finns där men är inte så farlig förutom om jag sitter länge å sen reser mig så hugger de till en stund tills jag kommit igång.

2008-11-17: BM-besök 14:00, Idag var fredrik med på BM-besäket och fick höra hjärtljuden för första gången, han blev mer nyfiken när han var där än han själv verkade tro innan  han frågade om Magökningen var normal m.m.  vet inte om han tycker jag har lite väl stor mage kanske  Idag togs inget HB eller blodsocker eftersom jag tagit dessa varje gång hittills. så jag vet ju inte om järntabletterna gett effekt men jag har ju varit superduktig så då kan jag fortsätta med det fram till nästa träff å se då hur de ser ut.

Blodtryck: 126/71
Hjärtljud: 144 s/m
SF: 29cm


2008-11-18: Kerstin 09:30 - Ska gå igenom BB-journal och lite annat.



Å snart kommer kullerbyttans kompis ut å hälsar på oss här ute i världen :-) tänk vad bebissjuk jag kommer vara nu när Elins bäs kommer komma inom sådär 3 veckor :-D förhoppningsvis inom 1 vecka men man vet ju aldrig :-D


///Hanna

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...