2008-11-03

Vecka 29


Min graviditet - BF Tors 22 jan 2009
Uträkning utgår från dagens datum: Mån 3 nov 2008.
Du är på dag 200 av 280. (71,4%).
Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och fulla dagar (v28+3).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 22 jan 2009 
Du har 80 dagar kvar till förlossning.

Några foton som Fredrik tog igår.








Vecka 29 - 31 okt - 6 nov 2008
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Egna anteckningar:
Jag har börjat känna mig tyngre men än så fungerar de bra ändå, orkar vara ute å promenera m.m. Har lite mera problem med foglossning nu, speciellt på kvällarna så segar jag ihop eller om jag sitter stilla länge. Ischias slipper jag iaf än så länge å de känns superskönt! Går fortfarande itne upp och kissar på natten men på kvällarna blir det ett par gånger oftare känns det som.
Är även hungrigare och de börjar märkas på vågen då det ligger nånstans på +6-7kg

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...